UPDATE: De meeste zijn intussen op de hoogte dat GPF’s (gasoline particulate filters) hun weg gevonden hebben in de nieuwere benzinemotoren

Wij krijgen nu al regelmatig de vraag hoe dat werkt in combinatie met tuning en hoe die GPF’s juist werken, regenereren, … vandaar even onze uitleg voor u:

Een GPF kan normaal vrij makkelijk passief regenereren, hiertoe zijn de ideale omstandigheden quasi het omgekeerde als bij regeneratie van een DPF (diesel partikel filter), er komt extra zuurstof in de motor bij bvb. afremmen op de motor (dus bij niet-belasting). Zeer sportieve benzinerijders of benzinerijders die veel lange afstanden doen krijgen dus potentieel een probleem met passieve regeneratie. Hiertoe zal het motormanagement ervoor zorgen dat er een actieve regeneratie zal plaatsvinden –> de uitlaatgastemperatuur moet stijgen (bij een diesel is dat evident, je voegt meer brandstof toe –> UGT (uitlaatgastemperatuur) stijgt –> “case closed” als het ware. Maar gezien een benzinemotor quasi altijd op stoichiometrische waarde loopt (veel rijker dan een dieselmotor) is het mengsel relatief zuurstofarm, en bij benzinemotoren dus minder warm (bij diesel net het omgekeerde alweer, daar zorgt meer zuurstof net voor koeling)… Bij actieve regeneratie van de GPF zal het motormanagement het mengsel verarmen en het ontstekingstijdstip dusdanig verlaten dat de uitlaatgastemperatuur stijgt tot minimaal 500°c (waar het effectief wegbranden van het as mogelijk is).

Een degelijke tuning zal dus weinig verandering brengen in de werking van de GPF, tenzij er sprake is van quasi constant vollast gebruik (waar verrijking vereist is, dus koelere uitlaatgastemperatuur om de betrouwbaarheid te garanderen), want in “low” tot ” medium load” laten wij het mengsel gewoonlijk standaard.

Kortom: wij bij APEC verwachten weinig problemen met GPF’s.

 

GPF